Tehnologie, tendințe pe internet, jocuri video, big data

Adoptarea inteligenței artificiale generative în EMEA este îngreunată de probleme de încredere, etică și competență

Adoptarea inteligenței artificiale generative în EMEA este îngreunată de pro...

By aurora

În ultimii ani, inteligența artificială generativă a stârnit un interes și așteptări enorme pentru potențialul său revoluționar. De la lansarea ChatGPT de către OpenAI în noiembrie 2022, această tehnologie s-a aflat în centrul unor dezbateri intense, mulți considerând-o una dintre cele mai importante inovații ale timpului nostru. Cu toate acestea, în ciuda faptului că 79% dintre organizații au declarat căIA generativă contribuie în mod pozitiv la afaceri, o serie de provocări legate de încredere, etică și competențe împiedică adoptarea sa pe scară largă atât în sfera personală, cât și în cea profesională a consumatorilor din EMEA.

Impactul dezinformării, al inexactităților și al halucinațiilor IA

Una dintre principalele probleme se referă la încrederea în ceea ce produce IA generativă. Mai mult de o treime din public este îngrijorat de potențialul IA de a genera știri false (36%) și de utilizarea sa abuzivă de către hackeri (42%), în timp ce jumătate dintre liderii de afaceri declară că trebuie să se confrunte cu dezinformări produse de IA generativă. În plus, fiabilitatea informațiilor furnizate de AI generativă este pusă la îndoială, 50% din public considerând că datele pe care le primesc sunt inexacte, iar 38% le percep ca fiind depășite. În ceea ce privește mediul de afaceri, preocupările includ încălcarea drepturilor de autor sau a drepturilor de proprietate intelectuală (40%) și producerea de rezultate neașteptate sau nedorite (36%).

O problemă de încredere crucială atât pentru companii (62%), cât și pentru public (74%) se referă la halucinațiile AI, adică la generarea de rezultate ilogice sau incorecte. Pentru companii, provocarea constă în aplicarea IA generativă la cazuri de utilizare adecvate, susținută de tehnologia potrivită și de măsuri de securitate adecvate, pentru a atenua aceste preocupări. Aproape jumătate dintre consumatori (45%) susțin introducerea unor măsuri de reglementare privind utilizarea IA.

Preocupările și riscurile de ordin etic în utilizarea IA generativă persistă

Pe lângă aceste provocări, sentimente puternice similare cu privire la preocupările și riscurile etice asociate cu IA generativă apar atât în rândul liderilor de afaceri, cât și al consumatorilor. Mai mult de jumătate din publicul larg (53%) se opun utilizării AI generative pentru a lua decizii etice. Între timp, 41% dintre liderii de afaceri sunt îngrijorați de aplicarea acesteia în domenii critice de luare a deciziilor. Există distincții în ceea ce privește domeniile specifice în care este descurajată utilizarea acesteia; consumatorii se opun cu fermitate utilizării sale în domeniul politic (46%), în timp ce companiile sunt circumspecte în ceea ce privește utilizarea sa în domeniul sănătății (40%).

Aceste preocupări își găsesc o anumită confirmare în rezultatele cercetării, care indică lacune îngrijorătoare în practicile organizaționale. Doar o treime dintre lideri au confirmat că întreprinderile lor se asigură că datele utilizate pentru antrenarea IA generativă sunt diverse și lipsite de prejudecăți. În plus, doar 36% au stabilit orientări etice și 52% au stabilit politici de confidențialitate și securitate a datelor pentru aplicațiile de IA generativă.

Această lipsă de atenție acordată integrității datelor și considerațiilor etice pune companiile în pericol. 63% dintre liderii de afaceri citează etica drept principala lor preocupare în ceea ce privește IA generativă, urmată de problemele legate de date (62%). Acest scenariu subliniază importanța unei mai bune guvernanțe pentru a crea încredere și a atenua riscurile asociate cu utilizarea de către angajați a IA generativă la locul de muncă.

Rolul din ce în ce mai mare al competențelor în IA generativă și necesitatea unei mai mari alfabetizări în materie de date

Pe măsură ce IA generativă evoluează, stabilirea unor competențe relevante și îmbunătățirea cunoștințelor de bază în domeniul datelor vor fi esențiale pentru a realiza întregul său potențial. Consumatorii folosesc din ce în ce mai mult tehnologiile de IA generativă în diverse scenarii, inclusiv în ceea ce privește căutarea de informații, comunicarea prin e-mail și dobândirea de competențe. Liderii din mediul de afaceri afirmă că folosesc IA generativă pentru analiza datelor, securitatea cibernetică și asistența pentru clienți și, în ciuda succesului proiectelor pilot, persistă unele provocări, inclusiv preocupări legate de securitate, probleme legate de confidențialitatea datelor și calitatea și fiabilitatea rezultatelor.

Trevor Schulze, CIO al Alteryx, a subliniat necesitatea ca atât întreprinderile, cât și publicul larg să înțeleagă pe deplin valoarea AI și să abordeze preocupările comune pe măsură ce navighează în primele etape ale adoptării AI generative. El a menționat că abordarea problemelor de încredere, a preocupărilor de ordin etic, a lipsei de competențe, a temerilor legate de încălcarea confidențialității și a prejudecăților algoritmice reprezintă sarcini cruciale. Schulze a subliniat necesitatea ca întreprinderile să accelereze procesul de gestionare a datelor, să adopte o guvernanță solidă și să permită persoanelor fără cunoștințe tehnice să acceseze și să analizeze datele în mod sigur și fiabil, abordând în același timp preocupările legate de confidențialitate și prejudecăți, pentru a beneficia cu adevărat de această tehnologie “revoluționară”.

Sursa articolului aici.