Tehnologie, tendințe pe internet, jocuri video, big data

Meta și provocarea legată de confidențialitate în UE: EDPB necesită alegeri reale

Meta și provocarea legată de confidențialitate în UE: EDPB necesită alegeri...

By aurora

În ultimii ani, problema confidențialității online a devenit din ce în ce mai relevantă, în special în ceea ce privește marile platforme de tehnologie publicitară, cum ar fi Meta.Comitetul european pentru protecția datelor (EDPB) a publicat recent noi orientări care au implicații importante pentru aceste companii și pentru modelele lor de afaceri bazate pe crearea de profiluri de utilizatori.

Modelul “consimțământ sau plată

Una dintre principalele preocupări exprimate de EDPB se referă la modelul “consimțământ sau plată” utilizat de Meta pentru a obține consimțământul utilizatorilor pentru crearea de profiluri în scopuri publicitare. Potrivit EDPB, acest model nu oferă utilizatorilor o alegere reală în ceea ce privește viața privată și creează un dezechilibru de putere între individ și operatorul de date. EDPB subliniază că, adesea, oamenii își dau consimțământul pentru crearea de profiluri doar pentru a utiliza un anumit serviciu și nu înțeleg pe deplin implicațiile alegerilor lor.

Noile orientări ale EDPB

Noile orientări ale EDPB oferă îndrumări clare cu privire la modul în care autoritățile de reglementare în materie de confidențialitate ar trebui să interpreteze Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) al UE în legătură cu modelul “consimțământ sau plată”. Potrivit EDPB, în multe cazuri, nu va fi posibil ca marile platforme online care implementează acest model să respecte cerința de “consimțământ valabil” din GDPR. EDPB definește platformele mari ca fiind entitățile desemnate ca platforme online foarte mari în temeiul Legii UE privind serviciile digitale sau gatekeepers în temeiul Legii privind piețele digitale (DMA). Meta se încadrează în ambele categorii, deoarece Facebook și Instagram sunt reglementate în temeiul ambelor legi.

Importanța de a oferi alternative gratuite

PotrivitEDPB, platformele online mari ar trebui să ia în considerare oferirea de alternative gratuite la profilarea publicitară. Aceste alternative ar putea include publicitatea contextuală sau bazată pe subiecte selectate de utilizator dintr-o listă de interese. Oferirea de alternative gratuite oferă oamenilor o mai mare libertate de alegere și îi ajută pe operatorii de date să dovedească faptul că consimțământul a fost dat în mod liber. EDPB subliniază, de asemenea, că platformele ar trebui să evalueze conformitatea cu principiile necesității și proporționalității și să demonstreze că prelucrarea datelor este în conformitate cu GDPR.

Reacții și etape următoare

Noile orientări ale EDPB au stârnit mai multe reacții. Meta a subliniat că modelul de abonament pentru o experiență fără publicitate este legal, conform unei hotărâri din 2023 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Cu toate acestea, EDPB a precizat că hotărârea CJUE nu a abordat în mod explicit problema plății pentru o alternativă fără traseu. Organizația non-profit noyb a salutat orientările EDPB, dar a subliniat că nu a fost încă oferit un răspuns definitiv cu privire la legalitatea modelului “consimțământ sau plată”.

În viitorul apropiat, EDPB intenționează să elaboreze orientări suplimentare privind modelele de “consimțământ sau plată” cu un domeniu de aplicare larg. Aceste orientări ar putea avea implicații importante pentru industria media, care a fost printre primii care au adoptat modelul “consimțământ sau plată”. Între timp, autoritățile de reglementare a UE în domeniul protecției vieții private vor continua să monitorizeze îndeaproape practicile marilor platforme de tehnologie publicitară, cum ar fi Meta, și să ia măsurile adecvate pentru a asigura utilizatorilor o alegere reală în materie de confidențialitate.