Industria auto este încă puternic dependentă de componentele chinezești
June 3, 2024
Industria mondială a automobilelor a fost întotdeauna strâns legată de China, o realitate care a apărut puternic în ultimii ani. Potrivit unui raport recent al Senatului SUA, industria autovehiculelor continuă să se bazeze în mod semnificativ pe furnizorii chinezi pentru o gamă largă de componente-cheie. Acest scenariu generează îngrijorări cu privire la reziliența lanțului de aprovizionare și la securitatea națională, în special într-un context geopolitic de tensiuni crescânde între Washington și Beijing.
Dependența industriei auto de China
Analiza Senatului evidențiază modul în careindustria mondială a automobilelor este profund ancorată în ecosistemul de producție chinezesc. De la producția de baterii pentru vehicule electrice până la aprovizionarea cu materii prime esențiale, China joacă un rol predominant în alimentarea lanțurilor de aprovizionare globale ale industriei auto.
Poziția dominantă a Chinei în domeniul bateriilor pentru vehicule electrice
Un domeniu în care China deține o poziție de lider absolut este cel al bateriilor pentru vehicule electrice. Companiile chinezești controlează peste 75% din capacitatea globală de producție a bateriilor litiu-ion, o componentă esențială pentru alimentarea vehiculelor cu propulsie electrică. Această supremație chineză ridică întrebări serioase cu privire la securitatea aprovizionării și la posibilitatea de a dezvolta lanțuri de aprovizionare alternative.
Dependența de materii prime esențiale
Pe lângă baterii, industria automobilelor este dependentă în mod critic de aprovizionarea cu o serie de materii prime esențiale, dintre care multe provin din China. Minerale precum litiul, cobaltul și cuprul sunt esențiale pentru producția de vehicule electrice și hibride, dar China controlează o parte semnificativă din mineritul și rafinarea acestor materiale la nivel mondial.
Rolul furnizorilor chinezi în asamblarea vehiculelor
China nu numai că domină producția de componente cheie, dar joacă un rol crucial și în asamblarea finală a vehiculelor. Mulți producători mondiali de automobile au stabilit facilități de producție în China sau se bazează pe furnizori chinezi pentru asamblarea pieselor și a subsistemelor. Această dependență de furnizorii chinezi reprezintă un factor de vulnerabilitate pentru industria auto internațională.
Implicații pentru securitatea națională și reziliența lanțului de aprovizionare
Dependența semnificativă a industriei automobilelor de China generează preocupări în ceea ce privește securitatea națională și reziliența lanțului de aprovizionare global. Iată câteva dintre principalele riscuri și provocări identificate de raportul Senatului:
Riscuri geopolitice și perturbări ale aprovizionării
Creșterea tensiunilor geopolitice între SUA și China ar putea duce la perturbări ale lanțului de aprovizionare, ceea ce ar putea afecta întreaga industrie auto. Orice conflict sau înăsprire a relațiilor comerciale dintre cele două superputeri ar putea pune în pericol accesul la componente și materii prime esențiale pentru producția de vehicule.
Vulnerabilitatea lanțului de aprovizionare
Concentrarea producției de componente cheie în China face ca industria auto globală să fie vulnerabilă la șocurile și întreruperile lanțului de aprovizionare. Evenimente neprevăzute, cum ar fi pandemiile sau dezastrele naturale, ar putea compromite grav capacitatea de aprovizionare, cu consecințe grave asupra producției și disponibilității vehiculelor.
Dependența tehnologică și securitatea națională
China se afirmă ca lider în domeniul inovației tehnologice în domeniul auto, de la software pentru conducerea autonomă la baterii avansate. Acest avans tehnologic ridică întrebări cu privire la securitatea națională, în special în ceea ce privește accesul la tehnologiile critice și controlul acestora.
Strategii de reducere a dependenței față de China
Confruntându-se cu aceste provocări, industria auto și guvernele explorează diferite strategii pentru a reduce dependența de China și pentru a diversifica lanțurile de aprovizionare.
Diversificarea lanțului de aprovizionare
O abordare cheie este diversificarea lanțului de aprovizionare, cu scopul de a reduce concentrarea excesivă a producției în China. Acest lucru ar putea implica dezvoltarea unor situri de producție alternative în alte regiuni ale lumii, cum ar fi America de Nord, Europa și Asia de Sud-Est.
Investiții în cercetare și dezvoltare
Pentru a reduce dependența tehnologică de China, producătorii de automobile și guvernele investesc masiv în cercetare și dezvoltare pentru a-și spori capacitățile de inovare. Aceasta include dezvoltarea de baterii, sisteme de conducere autonomă și alte tehnologii cheie pentru viitorul industriei.
Politici și stimulente de relocalizare
Unele inițiative politice vizează încurajarea relocalizării producției de componente esențiale prin oferirea de stimulente și scutiri de taxe pentru a atrage investiții și a aduce producția acasă. Astfel de eforturi au ca scop consolidarea rezilienței lanțului de aprovizionare și reducerea dependenței de China.
Sursa articolului aici.