Tehnologie, tendințe pe internet, jocuri video, big data

Când Adobe a promis că nu va antrena inteligența artificială pe conținutul artiștilor, comunitatea de creație a reacționat cu scepticism

Când Adobe a promis că nu va antrena inteligența artificială pe conținutul ...

By aurora

Atunci când utilizatorii au descoperit noii termeni de utilizare a serviciilor Adobe (actualizați discret în februarie), a existat un val de indignare. Adobe îi informase pe utilizatori că ar putea accesa conținutul lor “atât prin metode automate, cât și manuale” și că ar putea utiliza “tehnici precum învățarea automată pentru a îmbunătăți serviciile și software-ul [său]”. Mulți au interpretat actualizarea ca fiind o încercare a companiei de a forța utilizatorii să acorde acces nelimitat la munca lor pentru a antrena inteligența artificială generativă a Adobe, cunoscută sub numele de Firefly.

Reacția comunității creative

După protestele artiștilor, Adobe a emis o clarificare: într-o nouă versiune a termenilor săi de servicii, compania s-a angajat să nu antreneze inteligența artificială pe conținutul utilizatorilor stocat local sau în cloud și a oferit utilizatorilor opțiunea de a renunța la analiza conținutului. Cu toate acestea, mulți artiști rămân sceptici cu privire la intențiile reale ale Adobe.

Jon Lam, senior storyboard artist la Riot Games, spune: “Ne-au trădat deja încrederea”, referindu-se la modul în care artistul premiat Brian Kesinger a descoperit că lucrările sale au fost vândute fără consimțământul său pe platforma de imagini de stoc a Adobe sub formă de imagini generate. Moștenirea fotografului Ansel Adams a mustrat, de asemenea, în mod public Adobe pentru că ar fi vândut imitații ale operelor sale generate de AI.

Poziția Adobe și preocupările artiștilor

Scott Belsky, directorul de strategie al Adobe, a încercat să liniștească artiștii, clarificând că învățarea automată se referă la instrumentele de inteligență artificială non-generative ale Adobe, cum ar fi instrumentul “Content Aware Fill” din Photoshop. Cu toate acestea, în ciuda asigurărilor oferite de Adobe, artiști precum Lam rămân convinși că firma va folosi lucrările create pe platforma sa pentru a antrena Firefly fără acordul creatorilor.

Problema proprietății intelectuale și a inteligenței artificiale generative

Preocupările legate de utilizarea fără consimțământ și monetizarea operelor protejate de drepturi de autor de către modelele de inteligență artificială generativă nu sunt noi. Artista Karla Ortiz a reușit să genereze imagini ale operei sale folosind numele ei pe diferite modele generative AI, ceea ce a dus la un proces colectiv împotriva Midjourney, DeviantArt și Stability AI. Artistul fantastic polonez Greg Rutkowski a descoperit, de asemenea, că numele său a fost unul dintre cele mai des folosite sugestii în Stable Diffusion atunci când instrumentul a fost lansat în 2022.

Monopolul Adobe și provocările pentru artiști

În calitate de proprietar al Photoshop și creator al PDF, Adobe a dominat industria creativă timp de peste 30 de ani. Încercarea sa de a achiziționa compania de design de produse Figma a fost blocată și abandonată în 2023 din cauza preocupărilor antitrust, ceea ce reflectă dimensiunea sa.

Îngrijorări legate de formarea Firefly

Adobe susține că Firefly este “antrenat în mod etic” pe Adobe Stock, dar Eric Urquhart, un vechi colaborator de imagini de stoc, insistă că “nu a existat nimic etic în modul în care Adobe a antrenat AI-ul pentru Firefly”, subliniind că Adobe nu deține drepturile asupra imaginilor niciunui colaborator individual. Urquhart și-a încărcat inițial imaginile pe Fotolia, un site de imagini de arhivă, unde a fost de acord cu termenii licenței care nu specificau nicio utilizare pentru AI-ul generativ. Fotolia a fost apoi achiziționată de Adobe în 2015, care a introdus în mod discret modificări ale condițiilor sale de serviciu care au permis ulterior companiei să antreneze Firefly folosind fotografiile lui Urquhart fără consimțământul explicit al acestuia.

Impactul asupra artiștilor și inițiativele de reglementare

De la introducerea lui Firefly, unii artiști au luat decizia dificilă de a se dezabona de la Adobe, trecând la instrumente precum Affinity și Clip Studio. Alții se simt legați cu forța de acest software. ‘Din punct de vedere profesional, nu pot renunța la Adobe’, spune Urquhart.

Adobe și-a recunoscut în trecut responsabilitatea față de comunitatea creativă. În septembrie 2023, compania a anunțat inițiativa legislativă Federal Anti-Impersonation Right (FAIR), care are ca scop protejarea artiștilor de însușirea abuzivă a lucrărilor lor. Cu toate acestea, eficacitatea acestei legi a fost pusă sub semnul întrebării, deoarece nu ar proteja lucrările “generate accidental” în stilul unui artist.

Pe lângă Adobe, și alte organizații găsesc noi modalități de autentificare a operelor și de prevenire a furtului de proprietate intelectuală. O echipă de cercetători de la Universitatea din Chicago a dezvoltat Nightshade, un instrument care “otrăvește” datele de formare și dăunează iterațiilor modelelor de generare a imaginilor de inteligență artificială, și Glaze, un instrument care îi ajută pe artiști să își “mascheze” stilurile de semnătură în fața companiilor de inteligență artificială.

Sursa articolului aici.