Tehnologie, tendințe pe internet, jocuri video, big data

Un cercetător dă în judecată Meta pentru dreptul de a ‘dezactiva’ fluxul de știri de pe Facebook

Un cercetător dă în judecată Meta pentru dreptul de a ‘dezactiva’ fluxul...

By aurora

Fluxul de știri al Facebook se află de mult timp în centrul dezbaterilor despre unele dintre cele mai mari probleme ale Meta. De asemenea, este o sursă constantă de plângeri din partea utilizatorilor. Însă, dacă un proces recent intentat va avea succes, utilizatorii Facebook vor putea utiliza rețeaua socială cu un feed complet diferit. Institutul Knight First Amendment de la Universitatea Columbia a dat în judecată Meta în numele unui cercetător care dorește să lanseze o extensie de browser care ar permite oamenilor să își “dezactiveze efectiv” feed-urile algoritmice.

Extensia a fost creată de Ethan Zuckerman, un cercetător și profesor la Universitatea din Massachusetts Amherst. Acesta susține că utilizatorilor Facebook le-ar fi mai bine dacă ar avea mai mult control asupra fluxurilor lor.

“Instrumentul, numit Unfollow Everything 2.0, ar permite utilizatorilor să nu-și mai urmărească prietenii, grupurile și paginile și, astfel, să dezactiveze efectiv fluxul de știri: derularea nesfârșită de postări pe care utilizatorii le văd atunci când se conectează la Facebook”,”

explică procesul.

“Utilizatorii care descarcă instrumentul ar fi liberi să folosească platforma fără feed sau să curețe feed-ul prin repostarea doar a acelor prieteni și grupuri ale căror postări doresc cu adevărat să le vadă.”

(Meta a redenumit oficial News Feed în “Feed” în 2022).

Acesta nu este primul astfel de instrument creat. Zuckerman a fost inspirat de un proiect similar numit “Unfollow Everything” în 2021. Facebook l-a dat în judecată pe britanicul care a creat acea extensie și i-a dezactivat definitiv contul. Zuckerman încearcă să evite o soartă similară prin procesul său. Acțiunea, depusă miercuri la tribunalul federal din San Francisco, cere instanței“să recunoască faptul că secțiunea 230 protejează dezvoltarea de instrumente concepute pentru a permite oamenilor să își controleze mai bine experiențele din social media“.

Procesul ar putea fi o noutate în testarea Secțiunii 230 din Communications Decency Act din 1996, care este cunoscută în principal ca fiind legea care protejează platformele online de răspunderea juridică pentru acțiunile utilizatorilor lor. Dar, spre deosebire de cazurile recente ale Curții Supreme care au implicat această lege, cazul lui Zuckerman

“se bazează pe o dispoziție separată care protejează dezvoltatorii de instrumente terțe care permit oamenilor să selecteze ceea ce văd online, inclusiv capacitatea de a bloca conținutul pe care îl consideră inacceptabil.”

Un purtător de cuvânt al Meta a refuzat să comenteze cu privire la acest proces. Compania are un istoric de tactici dure când vine vorba de cercetători independenți. Pe lângă închiderea versiunii anterioare a “Unfollow Everything”,compania a dezactivat conturile de Facebook ale unui grup de cercetători de la Universitatea din New York care încercau să studieze mirajul publicității politice în 2021. Aceste tipuri de tactici i-au determinat pe unii cercetători să se angajeze în programe de “donare de date”, care recrutează voluntari care să “doneze” datele lor de navigare pentru studii academice.

Dacă va fi lansată, extensia de browser a lui Zuckerman ar avea, de asemenea, o componentă de donare de date, permițând utilizatorilor să opteze pentru a împărtăși “date anonime despre utilizarea Facebook”. Datele ar fi apoi folosite pentru cercetări privind efectele algoritmului de alimentare al Facebook.

O oportunitate de a prelua controlul asupra propriului flux de știri

Fluxul de știri al Facebook a fost un subiect de discuție de ani de zile. Mulți utilizatori s-au plâns că feed-ul lor a devenit din ce în ce mai algoritmic, arătându-le doar ceea ce algoritmul Facebook crede că i-ar putea interesa. Acest lucru a dus la o creștere a conținutului sponsorizat și a știrilor de care utilizatorii ar putea să nu fie interesați.

Posibilitatea de a “dezactiva” fluxul de știri ar putea fi o oportunitate pentru utilizatori de a prelua controlul asupra a ceea ce văd pe Facebook. Extensia de browser Unfollow Everything 2. 0 le-ar permite utilizatorilor să nu-și mai urmărească prietenii, grupurile și paginile, permițându-le acestora să creeze un flux personalizat, format doar din conținutul pe care doresc să-l vadă.

Această opțiune de personalizare ar putea duce la o experiență mai satisfăcătoare pentru utilizatorii Facebook. Aceștia ar putea selecta doar prietenii și grupurile care îi interesează cu adevărat și ar putea primi doar conținutul pe care îl doresc. Acest lucru ar putea reduce zgomotul din fluxul de știri și ar face experiența Facebook mai plăcută.

Provocarea juridică și implicațiile pentru Meta

Procesul intentat de Ethan Zuckerman și Knight First Amendment Institute de la Universitatea Columbia ar putea avea implicații majore pentru Meta, compania mamă a Facebook. În cazul în care procesul va avea succes, ar putea crea un precedent important pentru a permite utilizatorilor să își controleze mai bine experiențele din social media.

Până în prezent, platformele de socializare au deținut controlul asupra modului în care conținutul este prezentat utilizatorilor. Algoritmii platformelor determină ce conținut este prezentat utilizatorilor și în ce ordine. Cu o extensie de browser precum Unfollow Everything 2.0, utilizatorii ar avea puterea de a decide ce conținut să vadă și pe care să îl ignore.

Această contestație juridică pune în discuție problema libertății de exprimare și a cenzurii pe rețelele de socializare. Permiterea utilizatorilor de a “dezactiva” fluxul de știri ar putea fi o modalitate de a asigura o mai mare libertate de alegere și de a reduce influența algoritmilor asupra informațiilor prezentate utilizatorilor.

Meta, pe de altă parte, ar putea fi îngrijorată de posibilele consecințe ale acestui proces. Dacă utilizatorii ar avea puterea de a-și controla fluxul de știri, acest lucru ar putea însemna o reducere a timpului petrecut pe Facebook și, în consecință, o reducere a veniturilor din publicitate pentru companie.

Sursa articolului aici.