Starship Technologies: strânge 90 de milioane de dolari pentru a extinde livrarea robotizată
February 24, 2024
Livrarea de bunuri de către roboți la bordură pare să încetinească, dar un pionier al conceptului spune că este profitabil și tocmai a strâns fonduri pentru a se extinde și a satisface cererea de pe piață. Starship Technologies, un start-up estonian care a fost unul dintre primii inițiatori în industria livrărilor robotizate, a obținut o finanțare de 90 de milioane de dolari pentru a-și consolida poziția de lider în categoria sa.
Un pionier în industria livrărilor robotizate
Cea mai recentă rundă de investiții a fost co-sponsorizată de doi investitori anteriori: Plural, un fond de capital de risc cu rădăcini în Estonia și Londra, care a anunțat luna trecută un nou fond de 430 de milioane de dolari, și Iconical, un investitor cu sediul la Londra, susținut de Janus Friis, antreprenor în serie care a cofondat Skype și care a cofondat și Starship.
Cu această rundă de finanțare, Starship Technologies a strâns un total de 230 de milioane de dolari, printre investitorii anteriori numărându-se compania finlandezo-japoneză NordicNinja, Banca Europeană de Investiții, Morpheus Ventures și TDC. Cu toate acestea, evaluarea exactă a companiei nu a fost dezvăluită.
Succesul și amploarea serviciului de livrare
De la înființarea sa de către Friis și Ahti Heinla (primul inginer al Skype), în urmă cu zece ani, Starship susține că roboții săi au parcurs în total 11 milioane de mile în cartiere și campusuri din aproximativ 80 de locații din SUA și Europa, efectuând 6 milioane de livrări. Printre partenerii/clienții săi se numără companii precum Bolt, o companie de transport la cerere, lanțul de supermarketuri Co-Op și companii de servicii alimentare precum Aramark, Sodexo, Chartwells și Grubhub.
Heinla, directorul tehnic care a fost reinstalat discret în funcția de director general în decembrie, a declarat că noile fonduri vor fi folosite pentru a se extinde geografic. De asemenea, compania plănuiește să lanseze în curând o nouă schemă de fabricație robotizată cu un partener care urmează să fie anunțat pentru a produce vehiculele mai rapid și va continua să investească în software-ul și serviciile sale logistice. În prezent, roboții Starship funcționează la nivelul 4, foarte aproape de autonomia completă, au în mod obișnuit o autonomie de 18 ore și primesc în prezent un upgrade pentru încărcarea wireless.
Concurența și provocările din industrie
Deși Starship a atins o etapă importantă, cu 6 milioane de livrări și 11 milioane de kilometri parcurși, este important să subliniem că piața potențială este mult mai mare. În 2023, numai în SUA, Amazon a efectuat peste 2 miliarde de livrări de produse bazate pe Prime: un semn al cât de mare poate fi potențialul pieței, dar și al cât de mică este Starship în acest moment.
Pe de altă parte, este remarcabil faptul că Starship este încă în activitate și profitabilă. Închiderea proiectelor de profil înalt de livrare la bordură ale FedEx și Amazon, reorganizarea Nuro și problemele cu care s-au confruntat alte companii vorbesc despre dificultățile de a construi operațiuni în acest sector. În plus, investitorii Starship s-au confruntat cu un litigiu juridic în SUA, ceea ce a complicat și mai mult situația.
Oportunități și acceptarea de către comunitate
În ciuda provocărilor, Starship a găsit o oportunitate pe piața livrărilor robotizate la bordură. În timp ce mașinile care se conduc singure continuă să se confrunte cu probleme economice și de siguranță, municipalitățile adoptă o gamă mai largă de alternative de mobilitate pentru a reduce traficul și poluarea. În plus, se pare că oamenii sunt mai înclinați să primească cu bucurie robotul de livrare care se deplasează lent pe trotuar.
Heinla a declarat:“Spre deosebire de mașinile care se conduc singure, cred că roboții noștri au fost întotdeauna acceptați de comunități. Oamenii chiar îi iubesc. Știi, încearcă să le dea banane de mâncare’.